دانستنی علمی

بیماریهای آمیزشی (STI) چیست؟

بیماریهای آمیزشی (STI) چیست؟

بیمار عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی با شخص مبتلا ّمنتقل می شوند. بعلاوه راه های دیگری برای ابتلا به وجود داردبیمار.

بیمارهای آمیزشی انواع متفاوتی دارد: : بعضی بیماریهای آمیزشی توسط باکتری، بعضی دیگر توسط ویروس یا انگل ایجاد میشوند. علائم این بیماریها، راههای انتقال آنها، آزمایشات تشخیصیو روش های درمانشان نیز با یکدیگر متفاوت است.

STIs do not go away spontaneously. برای معالجه به دکتر عمومی خود یا مرکز بهداشت شهر خود( GGD) مراجعه کنید.

بیماریهای آمیزشی که توسط باکتری ایجاد میشوند.

بیمارهای آمیزشی ویروسی

برخی بیمارهای آمیزشی عامل ویروسی دارند. درمان اینها بسیار دشوارتر یا غیرممکن است. اغلب فقط علائم آن ها را می توان از بین برد:

  • هپاتیت B؛
  • هپاتیت C؛
  • تبخال؛
  • HIVاچ.ای؛
  • HPVویروس؛
  • زگیل های دستگاه تناسلی؛

بیمارهای آمیزشی انگلی

برخی از بیمارهای آمیزشی عامل انگلی دارند. این گونه بیماریهای آمیزشی از طریق آمیزش جنسی و یا خیلی ساده از طریق تماس نزدیک پوست ایجاد میشود.

  • گال;
  • تریکوموناس؛ و
  • شپش ناحیه تناسلی.

 

محافظت در برابر بیماریهای آمیزشی

کاندوم از شما و شریکتان در برابر ابتلا به اچ.آی.وی (HIV) محافظت می کند، همچنین محافظ شما از ابتلا به کلامیدیا و سوزاک میباشد. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به سایر بیماریهای آمیزشی را نیز کاهش می دهد. کاندوم نیز همیشه تمام زخم ها ، تاول ها و جوش های روی پوست شما یا شریکتان را نمی پوشاند. این بدان معنی است که شما همچنان خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را دارید. واکسن نیز میتواند در برابر ابتلا به برخیاز بیمارهای آمیزشی از شما مراقبت کند. برای مثال در مقابل هپاتیت B

کاندوم - بیماریهای آمیزشی (STI) چیست؟

کاندوم – بیماریهای آمیزشی (STI) چیست؟

درمان بیمارهای آمیزشی
اکثر بیماری های آمیزشیقابل درمانند. این بیماری ها قابل معالجه بوده یا علائم آن ها برطرف می شود. بیماریهای آمیزشی میتوانند در صورت عدم معالجه صدمات جدی برای سلامت شما داشته باشند. همچنین ممکن است دیگران را مبتلا کنید.

چگونگی تشخیص یک بیماری آمیزشی
بیماریهای آمیزشی اغلب هیچ علائم مشخصی ندارند. شما نمی توانید همیشه تشخیص دهید که به بیماری آمیزشی مبتلا هستید. در صورتیکه فکر میکنید به بیماریهای آمیزشی مبتلا هستید به دکتر عمومی خود، مرکز بهداشت شهر GGD یا مرکز سلامت کمپ پناهندگی مراجعه کنید. آنها میتوانند شما را آزمایش کنند.

عفونت‌های مهبلی (واژنی)
یک عفونت مهبلی (واژنی) عفونت کردن مهبل (واژن) علائمی مشابه یک بیماری آمیزشی دارد. اما یک بیماری آمیزشی نیست. شما غالبا از طریق آمیزش جنسی عفونت مهبلی (واژنی) نمیگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *